Saturday 8 June 2013

Media Permata : M’sia dominasi hari pertama

8 Jun 2013
Oleh Abdul Rahim Haji Ismail

BANDAR SERI BEGAWAN, 7 Jun – Malaysia mendahului dalam pungutan pingat emas pada hari pertama Kejohanan Renang Peringkat Umur Asia Tenggara ke-37 yang berlangsung di Kolam Renang kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah hari ini dengan mengumpul 11 pingat emas, empat perak dan lima gangsa.

Berada di tempat kedua ialah kontinjen Singapura dengan 10 pingat emas, lapan perak dan empat gangsa, manakala Thailand yang menghantar kontinjen teramai dengan 82 perenang berada di tempat ketiga dengan pungutan tujuh pingat emas, 14 perak dan 11 gangsa.


Peserta Singapura memenangi emas untuk acara 50m gaya bebas diikuti peserta Thailand untuk pingat perak dan gangsa. – Gambar Mohammad Abdullah

Pasukan Vietnam berjaya mengutip lima emas, tiga dan tiga gangsa, manakala Filipina hanya mengutip satu emas, satu perak dan tiga gangsa.

Pasukan Indonesia belum mengutip sebarang ingat emas, sebaliknya hanya berjaya mendapat empat pingat perak dan lapan gangsa sementara pasukan tuan rumah Brunei belum mencatat sebarang pungutan pingat.

Sebanyak 34 acara dipertandingkan pada hari pertama kejohanan itu dengan enam acara diadakan pada sebelah pagi bermula pada pukul 9 pagi dan 28 acara lain diadakan pada sebelah petang bermula pukul 3 petang.

Upacara perasmian kejohanan akan berlangsung tengah hari esok dan hadir merasmikannya ialah Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Pekerma Laila Diraja Dato Seri Setia Awang Haji Hazair bin Haji Abdullah.

Sebanyak 34 acara lagi akan dipertandingkan pada hari kedua esok yang menyaksikan 268 perenang mengambil bahagian dan kejohanan yang akan berakhir 9 Jun ini telah menarik penyertaan tujuh negara.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...